Pad naar WHS handicap

Stappen op pad naar een officiële WHS handicap

Als je een beginner bent met golfen is het noodzakelijk dat je lessen neemt. Je moet de techniek van het slaan aanleren en weten hoe je je op de golfbaan moet gedragen. De aangewezen persoon om je deze zaken bij te brengen is de Pro(golfprofessional).

Financieel: zie menu Golflessen

Als je de elementaire zaken onder de knie hebt, krijg je van hem baanpermissie voor de 9-holes PAR-3 baan.

Je wordt vervolgens lid van de Golfclub Emmeloord (GCE) en wordt aangemeld bij de Nederlandse Golf Federatie (NGF). Je staat dan als golfer bij GCE geregistreerd. Je krijgt een NGF-clublidmaatschapspas en bent WA-verzekerd als je speelt. Ook heb je dan stemrecht op de ledenvergaderingen van GCE en kan je dus meebeslissen over de gang van zaken op onze club.

Financieel: zie het menu Vereniging  Speelrechten

Om het geleerde in de praktijk te brengen en ervaring op te doen met het spelen in de baan, neem je deel aan een aantal zogenaamde Rabbit- wedstrijden. Deze worden gespeeld op de PAR- 3 baan. De bedoeling is dat je hier minsten driemaal aan mee doet en steeds probeert 18 stableford-punten of meer te halen over 9 holes.

Financieel: bij het spelen op de baan (PAR 3 of PAR 72) moet je uiteraard betalen voor het gebruik van de baan. Of je kiest een proefspeelrecht, of direct volledig speelrecht: zie het menu Vereniging Speelrechten.

Het is nu van belang om de golfregels te leren. Met de kennis uit het Regelboek weet je hoe je je op een golfbaan dient te gedragen, de etiquette, in het bijzonder van belang voor de veiligheid. En hoe je de bal moet spelen onder verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld in een (water)hindernis, op de green, etc. Omdat je bij golf je eigen scheidsrechter bent, moet je de regels goed kennen!

Vervolgens word je in de gelegenheid gesteld het officiële Regelexamen te doen. Dit examen met succes afleggen is een vereiste. Inmiddels nemen je vaardigheden door het oefenen en de lessen bij de Pro toe. Ben je voldoende gevorderd dan tekenen De Pro en een lid van de Regel-en handicapcommissie ervoor dat je voortaan zelfstandig op de grote baan mag spelen: je krijgt de NGF BaanPermissiepas met handicap 55.

Nu kun je aan de slag om de officiële handicap van 54 te halen. Je loopt, met een andere speler (jouw marker) die al een officiële WHS handicap heeft, de negen holes par 72 baan . Je haalt minimaal 19 stableford punten om je hcp 54 te halen. De volledig ingevulde en getekende kaart lever je in bij de Regel- en handicapcommissie. Dan krijg je de NGF golfpas met handicap 54.

Nu kun je zgn. Qualifying-kaarten lopen en meedoen aan clubwedstrijden, bijvoorbeeld de “Kangoeroe-wedstrijden”. Bij goede resultaten wordt je handicap verlaagd. Bij een slecht resultaat kan je handicap weer hoger worden.

Een -te printen- geleide formulier “Op weg naar handicap 54”,  met een samenvatting van bovenstaande, vind je hier:  Geleideformulier naar hcp54