GEO Certificaat

Voor de tweede keer in successie heeft onze golfclub het GEO-certificaat binnengehaald. Het bewijs dat de club voldoet aan alle eisen die worden gesteld aan duurzaam golfbaanbeheer.Bij Golfclub Emmeloord zijn we trots op het certificaat en op het feit dat het louter vrijwilligers en de greenkeepers zijn die ervoor zorgen dat het keurmerk voor vijf jaar is veiliggesteld.

GEO staat voor Golf Environment Organization, een internationale organisatie, die zich inzet voor duurzaam beheer van golfbanen. Dit internationale certificaat wordt verstrekt aan golfclubs die hun baan en faciliteiten duurzaam onderhouden volgens richtlijnen van de Golf Environment Organization en wordt ondersteund door de NGF.

De NGF kent alleen aan GEO gecertificeerde banen het recht toe om nationale golfwedstrijden te organiseren en dat voorrecht willen wij graag behouden.

Het GEO certificaat omvat een aantal deelgebieden waaraan een aantal criteria is gesteld met betrekking tot:

1. het versterken van de flora en fauna in de baan
  2. het terugdringen van het energieverbruik en het milieuvriendelijk opwekken van energie
  3. het minimaliseren van het gebruik van pesticiden en andere chemicaliën
  4. het verminderen van het water verbruik en het verantwoord afvoeren van water en afval
  5. het gebruiken van duurzame producten

Daarnaast wordt gekeken hoe de golfclub omgaat met de omgeving, de buren en hoe de leden kunnen worden betrokken bij al deze zaken. Volgens degenen die de beoordeling hebben uitgevoerd, hebben we op alle punten zeer goed gescoord.

Hoe nu verder?

Het GEO-proces is zowel een bewustwordingsproces als een kwaliteitscontrole systeem. Het heeft ons gestimuleerd om kritisch naar onze handelingen te kijken en heeft geresulteerd in voorstellen aan het bestuur van activiteiten voor de komende 5 jaar. Centraal hierin staat het behoud van het spelplezier en de natuurwaarden op en rond de golfbaan. Hierbij zullen we uiteraard de greenkeepers maar ook onze leden intensief betrekken.

Voor het GEO rapport klik hier.

Voor een video impressie klik hier