Wereldkampioen komt graag in Emmeloord

Kersverse wereldkampioen Steven Chapman (14), lid van Golfclub Emmeloord, is een jongen van weinig woorden. Hij laat liever zijn golfclub spreken. En hoe! Hij wilde op het WK in Noord-Ierland ervaring opdoen, maar pakte de leiding op dag 1 en liet niemand meer in de buurt komen.

Hij is nog maar een paar jaar serieus met golf bezig. Als je dan wereldkampioen wordt, ben je een natuurtalent. Steven traint zes dagen per week, waaronder in Emmeloord. Vader Paul speelt voor taxi, zoon Steven schaaft aan zijn techniek op de heuvels aan de Casteleynsweg. Steven vindt het ‘een mooie baan, een goede oefenbaan’.

Op de par 3-baan kan de beste golfer ter wereld in de categorie tot en met 15 jaar goed het kortere werk oefenen. Komende winter is Steven Chapman vrijwel dagelijks in Emmeloord te vinden. ‘Dit is de enige baan in het noorden waar je ’s winters goed kunt spelen’, zegt vader Paul. ‘Andere banen zijn te nat.’

De inwoner van Heerenveen speelt eind september het NK. Zijn eerstvolgende grote doel: kampioen van Nederland worden. Wat wil hij op de langere termijn? ‘Ik wil op mijn 16e golfprofessional zijn en met wedstrijden mijn geld verdienen.’