Kennis op hoger peil door regelavond

De jaarlijkse regelavond voor competitieteams, die woensdag goed werd bezocht, heeft de kennis over de golfregels behoorlijk opgekrikt. Elina Pol had een pittige lijst met twintig meerkeuzevragen opgesteld, die voor veel discussie zorgde en soms tot hoorbaar gezucht leidde.

Elina, die zich sinds vorig jaar officieel clubreferee mag noemen, vindt dat zo’n regelavond echt nodig is. ‘Alle golfregels en de uitleg, die erbij hoort, beslaan een dik boekwerk. Als je daar niet goed van op de hoogte bent, sluipen er snel fouten en twijfels in.’ Zelf heeft ze de regelcursus van de NGF gevolgd. Samen met de andere leden van de regelcommissie draagt ze de regels uit binnen de club, toetst ze of alle situaties op de baan duidelijk zijn en leidt ze beginnende golfers op.

Lekker binnen

Een beetje kennis van de regels is handig, want bij de competitiewedstrijden is geen scheidsrechter aanwezig. Dus waren tientallen golfers bij de regelavond aanwezig. Om wat te leren, maar natuurlijk ook voor de gezelligheid. Het was de bedoeling dat Elina Pol, Berndt Weckesser en Michael Meerman ieder een situatie uit de vragenlijst in de praktijk zouden toelichten, maar alle aanwezigen vonden het te koud en dus bleef iedereen lekker binnen.

Berndt opende het bal en sprak de hoop op een mooie competitie voor alle teams uit. Hij hoopt ook een paar winnende teams te kunnen begroeten. Tevens nam hij de lokale regels door en lichtte hij enkele veranderingen toe. De mededeling van Elina, dat de vragenlijst niet als een examen moest worden gezien, zorgde voor opluchting in het clubhuis. Enkele dames bekenden ‘eigen regels’ te hanteren: ‘Als je samen overlegt, kom je er altijd uit.’