Geen hole-in-one, wel geslaagde sponsordag

De Toyota Aygo, de prijs voor een hole-in-one op hole 13, bleef eigendom van sponsor en dealer Van der Linde, maar de sponsordag van Golfclub Emmeloord was er niet minder geslaagd om. Tientallen sponsors en hun relaties waren van de partij op de traditionele businessclubdag om te netwerken, een glaasje te drinken, van de barbecue te genieten en natuurlijk om een rondje te golfen.

Deelnemers wonnen deze AYGO als ze op hole 13 een hole-in-one sloegen

Al bijna twintig jaar lang organiseert Golfclub Emmeloord de sponsordag altijd op de eerste donderdag van september. ‘Enkele tientallen sponsors hebben zich aan onze club verbonden, maar natuurlijk is er ruimte voor meer sponsors’, zegt Jan Hoek, verantwoordelijk voor de sponsoring. De club koestert de sponsors en organiseert jaarlijks meerdere activiteiten. De sponsordag is er een met een speciaal tintje, zeker dit jaar. Toyotadealer Van der Linde, met vestigingen in Emmeloord en Steenwijk, heeft nl. een speciale prijs in het vooruitzicht gesteld voor de golfer, die op hole 13 (lengte bijna 130 meter, par 3) de bal met één klap in de hole aan de overkant van het water weet te mikken.

Toyota Aygo

Vier keer eerder is het gelukt om op de befaamde hole 13 een hole-in-one te slaan. De namen en data prijken op een bord in het clubhuis. Jan van Dorsser was in november 2020 de laatste die dat kunstje flikte. Julian Been hoopte aan het begin van de middag, dat het op de sponsordag voor de vijfde keer zou gebeuren. ‘Ja, ik zou graag zien dat de Aygo eruit gaat. Hebben we weer een Toyota van ons in Emmeloord rondrijden’, lachte de verkoper van automobielbedrijf Van der Linde. Toen de dealer werd benaderd om een bijdrage aan de sponsordag te leveren, was een deal snel gesloten. ‘Wij vinden dit een mooie manier om te tonen waar je voor staat als bedrijf’, aldus Julian Been, die samen met Rense Hoekstra de verkoop vanuit de showroom aan de Tinweg in Emmeloord verzorgt. ‘Dit is dé manier om mensen aan een merk te binden.’

De meeste deelnemers aan de sponsordag zijn in het bezit van een golfvaardigheidsbewijs en liepen, at random ingedeeld, de grote ronde. Bepaald geen straf en zeker niet onder de omstandigheden van donderdagmiddag. Het was ideaal weer voor een lekker rondje golf. Enkele deelnemers zijn nog niet zo golfvaardig en kregen de grondbeginselen van de golfsport op de putting green aangereikt door golfpro Michael Meerman. Putten, chippen, pitchen: alles kwam aan bod. De belangrijkste les: ‘De rust bewaren en de vorige slag loslaten: de belangrijkste voorwaarden om te slagen in de golfsport.’ Alle ballen van de green plukken met de club, zoals Meerman voordeed, dat is nog eventjes oefenen voor de beginners. Meerman: ‘Met de hand pakken mag ook.’

Ontspannen

Jan Sipke Hulzinga, directeur van BOL | Van Staveren, was een van de deelnemers aan de clinic van Michael Meerman. ‘Ik ben vaker begonnen met golfen, maar als je vooruitgang wil boeken, vergt dat veel tijd en geduld.’ En het ontbreekt Hulzinga vooral aan tijd. Dus maar weer beginnen van voren af aan. Een onbekende is Hulzinga niet op de golfclub. ‘Ik ben net weer sponsor geworden. Ja, ik vind zo’n sponsordag leuk. Het is lekker om elkaar op een ontspannen manier en in een andere setting dan normaal te ontmoeten en met elkaar te praten.’

De vijfde hole-in-one op hole 13 viel niet en dus wisselde de Aygo niet van eigenaar, maar de middag kon niet stuk: veel belangstelling, prettige sfeer, heerlijk weer. Tegen de tijd dat de barbecue, verzorgd door Slump Catering & Events uit Bant, werd aangestoken, was zelfs de zon doorgebroken. Bij deze de oproep aan alle sponsors en relaties de volgende sponsordag van Golfclub Emmeloord alvast in de agenda van 2022 rood te omcirkelen: weer op de eerste donderdag van september, zelfde tijd, zelfde plaats.