Lopen van q-kaarten

Baanstatus

Op de website en op het mededelingenbord buiten bij het clubhuis kunt u vinden of de status van de grote baan (PAR-72) en de kleine baan (PAR-3) qualifying is. Alleen dan kunt u qualifying rondes lopen.

Nieuwe regels voor inleveren qualifying kaarten

Dit betreft alleen q-kaarten die u hebt gelopen met een marker; bij wedstrijden worden q-kaarten ingeleverd door de wedstrijdcommissie

• Van te voren aanmelden, voordat u een ronde loopt, is niet meer nodig (geen gele sticker meer nodig)
  • U spreekt, voordat u een ronde loopt, met uw marker af dat u een qualifying ronde wil lopen, over 18 of 9 holes.
  • Na afloop van de ronde voert u uw kaart in via de website: ga naar MjnGCE, log in en klik op <nieuwe scorekaart>
  • Invoeren van de naam van de marker is verplicht.
  • U hoeft de kaart niet in te leveren.

U mag op één dag meerdere rondes van 9 holes lopen, maar mag een 18 holes ronde niet splitsen in tweemaal 9.

U mag de kaart nog wel inleveren. Doe dat echter niet als je de kaart al zelf hebt ingevoerd.

Lopen van 9 holes i.p.v. 18

U kunt qualifying rondes lopen over 18 holes, maar ook over 9 holes indien uw handicap hoger is dan, of gelijk is aan 4,5. U bepaalt van te voren of u een ronde loopt van 18 holes of van 9 holes.

Aantal slagen mee

In het clubhuis hangen op het informatiebord lijsten waarop u kunt aflezen hoeveel handicapslagen u mee krijgt – uw Playing handicap -, afhankelijk van uw EGA handicap. Er zijn afzondelijke lijsten voor de grote en voor de kleine baan, voor 18 holes en voor negen holes. Deze lijsten vindt u ook op de website onder het menu <Speelinfo> <Playing hcp tabellen>.

EGA handicap tussen 36 en 54:

– Zolang uw exact handicap hoger is dan 36, speelt u bij voorkeur op de PAR-3 baan.
– Zolang uw exact handicap hoger is dan 36 wordt uw handicap nooit verhoogd bij een slecht gespeelde ronde;  inleveren van een “slechte kaart” heeft dus geen invloed op uw handicap. Zie ook onderstaande tabel.

Administratie van uw handicap

U blijft zelf verantwoordelijk voor het spelen met de juiste handicap. De waarde van uw handicap zoals die bij ons geregistreerd staat kunt u vinden op de website onder het menu “Mijn GCE”. Om deze registratie up-to-date te kunnen houden moet u uw kaart onmiddellijk na een ronde invoeren via MijnGCE.

Aanpassing van uw handicap

U wordt geacht jaarlijks tenminste 4 qualifying scorekaarten in te leveren: dit om ervoor te zorgen dat uw handicap een redelijke afspiegeling is van uw speelsterkte en om de handicapcommissie de mogelijkheid te geven om uw handicap aan het einde van het jaar correct te evalueren.

Bij qualifying wedstrijden en bij het lopen van qualifying kaarten worden handicaps als volgt aangepast:

Categorie EGA handicap Bufferzone (Stableford punten) Minder punten dan bufferzone: verhoging van de handicap met vast bedrag Voor ieder punt meer dan 36 punten: verlaging van de handicap met
18-holes 9-holes
1 – 4,4 35-36 n.v.t 0,1 0,1
2 4,5 – 11,4 34-36 35 -36 0,1 0,2
3 11,5 – 18,4 33-36 35 – 36 0,1 0,3
4 18,5 – 26,4 32-36 34 – 36 0,1 0,4
5 26,5 – 36,0 31-36 33 – 36 0,1 0,5
6  37 – 54 n.v.t. n.v.t.  n.v.t.  1,0

Wedstrijden en hcp-aanpassing

Indien u meedoet aan een qualifying wedstrijd op onze eigen baan wordt de handicap automatisch aangepast.
NB1: voor spelers met een exact handicap lager dan 4,5 wordt deze alleen aangepast in rondes over 18 holes.
NB2: als uw handicap lager is dan 4,5 kunt u alleen door het spelen van wedstrijden uw handicap aanpassen.

Heel veel plezier bij het lopen van uw qualifying rondes! Voor vragen kunt u altijd terecht bij een van de leden van de handicapcommissie of via email: hcpcie@golfclub-emmeloord.nl

De Regel- en Handicapcommissie, februari 2018